http://digra2007.digrajapan.org/

9/24-28 @ 東大本郷キャンパス。一般参加で\40,000。意外に安い。プログラムを覗いてみて気になった講演。一番上のMachinemaは成長できねぇ、てのは刺激的なタイトルで気になる。FPSでのアフォーダンスてのも面白そう。全般にPlayer Engagementのセッションは興味を引くのが多い。「不気味の谷」を"Uncanny Valley"と呼ぶのは一般的なんだろうか。日本人の講演もいくつかあるけど、ゲームによる暴力性とかの話か開発ツールの話がほとんどでつまらんなぁ。批評的あるいは社会学的なグラウンドでゲームを語るのは日本では難しいんかなぁ。


1C: Player Engagement-1
●PEN-01 11 Katie Salen
Arrested Development: Why Machinima Can't (or Shouldn't) Grow Up
●PEN-02 14 Geoff King
Dimensions of Play: Gameplay, context, franchise and genre in player responses to Command and Conquer: Generals
●PEN-03 27 Dan Pinchbeck
Counting barrels in Quake 4: affordances and homodiegetic structures in FPS worlds

Non- or Semi-Academic Session 1
●020_ Marinka Copier
Beyond the Magic Circle: A Network Perspective on Role-Play in Online Games

4E: Game Graphics
●GGR-02 74 Edward Schneider, Yifa Wang & Shanshan Yang
Exploring the Uncanny Valley with Japanese Video Game Characters

5D: Theory and Practice of Game Design-3
●GDS-08 69 Olli Sotamaa
Perceptions of Player in Game Design Literature